Dit is ongetwijfelt ons meest bijzondere jaar tot nu toe. Na de aardbeving van 25 april 2015, kwam Nepal even mondiaal in het nieuws en werd er van alle kanten hulp geboden. Echter, de opbouw is nog lang niet voltooid, terwijl de wereld zich al weer bezig houdt met ander nieuws. Onze samenwerking met onze partner Nepal Trust werd intensiever en ook de banden met Wilde Ganzen werden aangehaald. Zoveel zelfs dat wij op 26 januari 2018 een partnerovereenkomst gaan tekenen. Ontsnap aan de aandacht van de meeste media kreeg Nepal in 2017 te maken met ernstige overstromingen, die het werk aan projecten vertraagde. Bovendien veranderde de wet- en regelgeving binnen Nepal en zijn wij genoodzaakt een nieuwe overeenkomst met de Social Welfare Coucil te sluiten voor de komende 5 jaar.

Op 23 september nam het bestuur van Stichting Nepal integhraal de plaats in van het bestuur van Stichting VNN. Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst in het Museum Volkenkunden te Leiden. Hiermee werd niet alleen 50 jaar traditie en kennis overgedragen, maar ook de verantwoordelijkheid voor een drietal projecten.

Op 1 oktober, tijdens de Nepalconferentie in de Waalse Kerk te Amsterdam, werd de Nepal Federatie Nederland aangekondigd. Inmiddels sluiten diverse organisaties zich bij deze vereniging aan. Stichting Nepal stond aan de wieg van de federatie.

Samen met Nepal Trust en met de steun van Wilde Ganzen, kwamen wij tot een record bedrag aan projecten in 2017, waarvan de voltooiing in 2018 zal zijn. Totaal  € 779.485. Ik geef toe dat de cijfers mij een beetje doen duizelen, maar het klopt echt! Voeg daarbij de projecten vanuit VNN, dan passeren we de acht ton.

Dank aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen.

krijndebest Terugblik 2017