Nepal achtergrondkaart

Onze Karma Club

Karma is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als ‘handeling’, ‘actie’ of ‘daad’. In zowel het hindoeïsme als het boeddhisme omvat karma de fysieke en mentale acties van een individu die gevolgen hebben voor het leven en volgende levens door middel van reïncarnatie. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons zelf terugkomt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Karma en zijn gevolg worden gezien als een natuurlijk principe, een wet van “actie en reactie”. Er is dus geen god aan het werk die straft of beloont. Een goede daad heeft van nature goede gevolgen, slechte daden hebben van nature slechte gevolgen. Eigenlijk staat de wet van Karman (die het karma regelt) boven het onderscheid van goed en slecht: dus zonder oordeel daarover. Een betere duiding is daarom dat daden met een bepaalde karakteristiek gevolgen van dezelfde karakteristiek veroorzaken.

Lid worden van onze Karma club? Dat kan!

De rol van de Karma Club

Deze club versterkt de financiële ruggengraat van Stichting Nepal en garandeert organisatorische continuïteit. Clubleden kunnen individueel deelnemen of als bedrijf. Met steun van de Karma Club is in 2023 zonder kopzorgen een nieuwe overeenkomst getekend met de overheid om ons stimulerende werk voort te zetten.

Wat biedt het lidmaatschap?

— Steun bij het organiseren van (studie)reizen naar Nepal

— Presentaties en workshops op bedrijfsbijeenkomsten en tijdens retraites

— Een fraaie zilveren pin in de vorm van het Hindoeïstische symbool 'Om' voor karma

— Een exemplaar van de monografie Karma

— Een abonnement op Nepal Connect, het digitale platform met informatie over de regio

Lid worden

Deelt je onze visie op ontwikkeling via onderwijs? Word jij één van de 99 leden van de Karma Club? Het lidmaatschap kost € 1.750 per jaar voor een periode van 5 jaar. De schenkingsovereenkomst die de aftrekbaarheid van de donatie vastlegt voor de fiscus sturen we toe. Het wordt niet automatisch verlengd. Maak je jaarbijdrage over aan Stichting Nepal o.v.v. Karma Club, IBAN: Nl26ABNA0469766727.

Je bent meer dan welkom en de fiscus betaald mee!

Erkenningen en partners
Nederlands nl